Retro is verlangen naar nostalgie
"Retro" verwijst naar stijlen, objecten, of culturele elementen die teruggrijpen op het verleden, meestal de jaren '60 tot en met de jaren '90. Het gaat om het opnieuw omarmen van modetrends, muziek, technologie, en ontwerpen uit eerdere decennia. Retro-items worden vaak gewaardeerd om hun nostalgische waarde en brengen herinneringen en esthetische kenmerken van een bepaalde periode terug naar het heden.
In het geval van retro arcade games verwijst "retro" naar de klassieke videospellen die populair waren in de jaren ’70, ’80 en begin jaren ’90. Denk hierbij aan iconische spellen zoals Pac-Man, Space Invaders, Donkey Kong, en Galaga. Deze spellen hebben vaak eenvoudige grafische stijlen, herkenbare 8-bit geluiden, en eenvoudige spelmechanismen die nostalgie oproepen bij mensen die opgroeiden in die tijd.
Retro is dus alles wat een eerdere stijl of periode herbeleeft en in ere herstelt, vaak met een nostalgische twist.
Arcade games zijn klassieke videospellen die je vroeger kon spelen in speciale speelhallen, ook wel arcades genoemd. Deze spellen waren ondergebracht in grote, felgekleurde kasten met een joystick en knoppen, en ze waren heel populair van de jaren ’70 tot begin jaren ’90.
Elke machine bood vaak maar één spel, en het spelen kostte meestal een muntje of kwartje per sessie.
Geschiedenis van Arcade Games De eerste populaire arcadegame was Pong, uitgebracht door Atari in 1972. Dit simpele spelletje waarin twee spelers een bal heen en weer slaan, werd een groot succes en legde de basis voor de industrie. De jaren ‘80 werden echter gezien als het "Gouden Tijdperk van de Arcade Games", met iconische releases zoals:
Pac-Man (1980): Dit spel, ontwikkeld door Namco, is een van de meest herkenbare arcadegames ooit. Spelers besturen Pac-Man, die door een doolhof gaat om stippen te eten en geesten te ontwijken. De eenvoud, herkenbare geluidseffecten, en de karakteristieke gele hoofdpersoon maakten Pac-Man tot een fenomeen.
Space Invaders (1978): Een ander iconisch spel waarin de speler aliens moet neerschieten voordat ze de bodem van het scherm bereiken. Space Invaders was revolutionair omdat het niet alleen snel populair werd, maar ook hele spelhallen vulde en enorme rijen trok.
Donkey Kong (1981): Dit platformspel van Nintendo introduceerde Mario (toen nog bekend als "Jumpman") en zijn rivaal Donkey Kong. Spelers moesten hun weg naar boven vinden door ladders en obstakels om de ontvoerde dame te redden.
Arcade games zijn over het algemeen ontworpen om makkelijk op te pakken maar moeilijk te beheersen, wat spelers aanmoedigt om steeds weer terug te komen en te proberen hun eigen of andermans score te verbeteren.
De graphics zijn vaak kleurrijk, de muziek en geluidseffecten zijn herkenbaar en verslavend, en de gameplay is snel en uitdagend.
Door deze kenmerken werden ze extreem verslavend en een sociaal evenement; mensen daagden elkaar uit, gingen voor high scores, en hielden vriendschappelijke competities.
Leuk weetje
De Japanse videogame-industrie was enorm populair geworden met games als Space Invaders en Breakout. Iwatani vond dat arcadegames alleen aantrekkelijk waren voor mannen vanwege hun grove graphics en geweld. Voor zijn volgende project koos Iwatani ervoor om een niet-gewelddadige, vrolijke videogame te maken die vooral aantrekkelijk was voor vrouwen, omdat hij geloofde dat het aantrekken van vrouwen en stellen naar arcades ze potentieel veel gezinsvriendelijker zou laten lijken in toon. Iwatani begon na te denken over dingen die vrouwen graag deden in hun tijd. Hij besloot zijn spel te centreren rond eten, waarbij hij dit baseerde op het feit dat vrouwen graag toetjes en andere zoetigheden aten. Zijn spel werd aanvankelijk Pakkuman genoemd , gebaseerd op de Japanse klanknabootsing "paku paku taberu", verwijzend naar de mondbeweging waarbij de mond achtereenvolgens wordt geopend en gesloten.