Facial Animation & Lipsync
middag
middag
In deze sessie ga je de gezichten tot leven brengen: mondvormen, ogen en wenkbrauwen. Je werkt gericht aan facial animation en lipsync, met als doel om je character geloofwaardig te laten acteren.
Je kent de basis mondvormen (visemes) die nodig zijn voor lipsync.
Je weet hoe oogbewegingen en wenkbrauwen bijdragen aan emotie en geloofwaardigheid.
Je kunt gezichtsanimatie toepassen op je eigen shot.
De belangrijkste vormen die corresponderen met klanken. Je hebt vaak geen volledige alfabetset nodig, maar een beperkt aantal basismonden (bijv. A-E, O, M-B-P, F-V, L, etc.).
Om te oefenen kan je het bronbestand hier downloaden.
Kleine bewegingen maken groot verschil. Let op blikken, knippers en micro-shifts in de ogen die intentie en aandacht tonen.
Saccades (snelle sprongen)
Ogen bewegen nooit langzaam van de ene naar de andere plek.
Ze “springen” in kleine, snelle sprongetjes (saccades).
Een langzame oogbeweging ziet er onnatuurlijk en “robotachtig” uit.
Blinking (knipperen)
Knipperen is meer dan alleen het oog bevochtigen.
Het is vaak een onderdeel van de emotie:
Verrassing = snelle korte knipper
Zwaarmoedigheid/verdriet = trager, zwaarder knipper
Ongemak = vaker knipperen
Mensen knipperen gemiddeld zo’n 15–20 keer per minuut, maar in animatie gebruik je dit functioneel (emotie, overgang van blik).
Micro-shifts (subtiele aanpassingen)
Ogen staan zelden compleet stil.
Zelfs in rust “wiebelen” ze een beetje door microbewegingen (zoeken, focussen).
In animatie kun je heel subtiele verschuivingen toevoegen om “leven” te simuleren.
Focus & intentie
Waar kijkt een character naar? Het oog moet gericht zijn.
Ogen leiden de aandacht van de kijker – als het character naar iets kijkt, volgen wij automatisch mee.
Intentie verandert vaak net voor de rest van het gezicht of lichaam volgt (de ogen leiden, het hoofd volgt).
Eye darts (karakter in gedachten)
Kleine sprongetjes van de blik (links, rechts, terug) laten zien dat een character nadenkt of zich bewust is van de omgeving.
Perfect lineair staren voelt onnatuurlijk.
Sterk verbonden met emotie. Ze versterken wat de mond en ogen vertellen (bijv. verrassing, boosheid, nieuwsgierigheid).
Emotie versterken – Wenkbrauwen bepalen vaak de emotie: omhoog = verrassing, omlaag/samen = boos/focus, asymmetrisch = twijfel/sarcasme.
Samenwerking met ogen – Pas in combinatie met de ogen wordt de expressie geloofwaardig; een blik zonder passende wenkbrauwen voelt leeg.
Timing & overdrijving – Snelle wenkbrauwbeweging = shock of plotselinge emotie, langzame = zwaarte of twijfel. In animatie mag je dit gerust iets overdrijven voor leesbaarheid.
Overdrijf liever een beetje; subtiele animatie wordt snel onzichtbaar.
Kijk in de spiegel of neem jezelf op om te zien hoe mond, ogen en wenkbrauwen samenwerken.
Mondbewegingen hoeven niet altijd 100% precies synchroon met audio – vaak werkt een slight lead or lag beter.
Let op het samenspel: een mond kan iets zeggen, maar de ogen en wenkbrauwen maken duidelijk hoe het gezegd wordt.
Doen:
Kies een kort stuk dialoog of geluid uit je eigen shot.
Werk de mondvormen uit (frame-by-frame of keyframes in After Effects/Blender).
Voeg oogbewegingen toe: blikken, knippers, kleine shifts.
Zet wenkbrauwen in voor extra expressie.
Speel je shot af en check of de lip sync klopt en de emotie geloofwaardig overkomt.
Werk in tweetallen en bespreek elkaars animatie:
Zijn de overgangen tussen poses vloeiend en logisch?
Behoudt elke key pose z’n kracht en intentie?
Klopt de timing bij de emotie of actie?
Frame-by-frame: zijn de volumes en lijnen consistent?
After Effects: zijn de motion paths en easing curves overtuigend?
Geef elkaar minstens 2 complimenten en 2 concrete verbeterpunten.
Het is tijd om jouw Sprint Gallery bij te werken. Zorg ervoor dat alles wat je vandaag gedaan hebt onder de juiste beoordelings criteria wordt geplaatst en voorzie jouw uploads van een omschrijving.
Doen:
Werk jouw Sprint Gallery bij en maak jouw pagina weer up to date met republish.