Introductie
ochtend
ochtend
Het eerste project van dit semester is de 11 Second Clip: een korte maar krachtige character animation-opdracht. Echt super leuk! Jij krijgt een bestaand audiofragment van maximaal 11 seconden en de uitdaging is om hier een eigen personage en performance bij te maken.
Elf seconden klinkt misschien kort, maar juist in die paar seconden kun je laten zien wat je als animator in huis hebt: overtuigende acting, sterke timing, duidelijke staging en expressieve houdingen. Alles draait om hoe jij je character tot leven wekt.
Je gaat zelf een character bedenken, ontwerpen en uitwerken – zodat je echt je eigen stijl en ideeën kunt laten zien. De focus ligt volledig op animatie en performance. Dus geen eindeloze uren in belichting of rendering, maar volle aandacht voor geloofwaardig acteerwerk.
Of je nu kiest voor 2D of 3D: de 11 Second Clip is dé kans om te groeien als animator én iets te maken waar je trots op kunt zijn in je portfolio.
En onthoud: feedback en iteratie maken je werk sterker. Laat je proces zien, bespreek je keuzes en durf te experimenteren.
Elf seconden. Jouw verhaal. Jouw character. Jouw performance. Succes!
Je weet wat de 11 Second Clip inhoudt en wat het einddoel van de opdracht is.
Je kan audiofragmenten analyseren en een keuze onderbouwen.
Studenten begrijpen de begrippen acting reference en thumbnailing.
Studenten starten met een characterstudie en eerste pose-schetsen.
Klassikaal bekijken we de bovenstaande vier voorbeelden. Je merkt als het goed is op dat ze in stijl enorm verschillen. Wat valt je nog meer op? Dat wordt gezamelijk besproken.
Bij de beoordeling kijken we naar dezelfde punten waar ook professionals hun animaties op bouwen:
Timing
Hoe goed sluit de beweging aan op de audio? Is het ritme natuurlijk en ondersteunt de timing de emotie van het personage? In elf seconden telt ieder frame.
Acting
Is het personage meer dan alleen een poppetje dat beweegt? Je laat zien dat jouw character denkt, voelt en reageert. Acting draait om overtuigende keuzes in houding, gebaren en expressie.
Geloofwaardigheid
Komt het verhaal en de performance over als echt? Het hoeft niet realistisch te zijn, maar de kijker moet geloven wat er gebeurt. Zelfs een overdreven cartoon wordt geloofwaardig als de emoties en reacties kloppen.
Voor deze opdracht gebruik je een template van de Sprint Gallery. Daarin leg je per beoordelingscriterium vast wat je hebt gedaan. Dat doe je met afbeeldingen, korte teksten, video’s en ander bewijsmateriaal. Zorg dat je alles bij het juiste beoordelingscriterium plaatst.
Houd dit voortdurend bij, want jouw coach beoordeelt je tussendoor op basis van wat je hier invult.
Klik hier en daarna rechtboven op "Remix this" dan komt de template automatisch in jouw Adobe Express omgeving terecht.
Lever de link in via de assignment in teams in les 1.
Aan het einde van dit project lever je een animatie van 11 seconden in, gebaseerd op het gekozen audiofragment. Dat fragment is het vertrekpunt voor jouw eigen character en performance. Het resultaat moet een korte, overtuigende animatie zijn die laat zien wat jij als animator in huis hebt. Je levert de video op als H.264 MP4 bestand in FullHD 30fps. Inleveren doe je via teams in de assignment die aan het einde van de vijf weken wordt klaar gezet. Je video is via een YouTube link ook te zien in jouw Sprint Gallery.
We werken stap voor stap, zodat je de animatie opbouwt van idee tot eindresultaat.
1. Audio
Je start met het analyseren van het audiofragment. Wat wordt er gezegd, welke emoties hoor je, wat is de onderliggende betekenis? Hieruit ontstaat de basis voor je character en verhaal.
2. Acting reference
Je speelt zelf de scène of laat iemand anders acteren, en neemt dit op video op. Dit helpt je om beweging, houding en expressie realistisch en geloofwaardig vast te leggen.
3. Thumbnails
In snelle schetsen onderzoek je de belangrijkste poses, houdingen en emoties. Dit storyboard helpt je om de timing en staging van je animatie te plannen.
4. Blocking
Je vertaalt je thumbnails naar animatie: eerst de key poses, daarna breakdowns. De focus ligt op leesbare poses, goede staging en duidelijke timing.
5. Polish
Je maakt de beweging vloeiender, werkt overlapping en secondary motion uit en voegt nuance toe in body language en facial expressions. Hier komt de animatie echt tot leven.
6. Eindrender
Als alles staat, exporteer je je animatie in een verzorgde eindversie. Het gaat hier niet om complexe belichting of effecten, maar om de performance van je character.
We gaan nu eindelijk de vier geselecteerde audiofragmenten beluisteren.
Luisteren
Samen luisteren we meerdere keren naar de fragmenten. Let goed op de intonatie, emoties en mogelijke interpretaties.
Brainstormen
In een korte klassikale brainstorm onderzoeken we welke characters en settings bij elk fragment zouden passen. Denk breed: van realistisch tot cartoonesk, van alledaags tot absurd.
Voorkeur aangeven
Je geeft aan met welk fragment je het liefst aan de slag gaat.
Download jouw audiobestand
In het teams kanaal staan de audio files voor je klaar. Kies degene die je het meest inspireert.
Doen:
Omschrijf op jouw Sprint Gallery in de introductie welke keuze je gemaakt hebt, en waarom.
Werk in het kort uit wat je eerste ideeën zijn bij de audio clip. Dat kan een schets zijn, tekstueel uitgewerkt. Belangrijk is wel dat je een paar verschillende ideeën hebt.
Thumbnails zijn kleine, snelle schetsen die de belangrijkste poses van je scène vastleggen. Je hoeft geen uitgewerkte tekeningen te maken – het gaat om de essentie van houding, expressie en timing.
Waarom belangrijk?
Door je idee op papier te zetten, zie je direct of je poses duidelijk, leesbaar en expressief zijn. Thumbnails helpen je om het verhaal in beelden te structureren voordat je in de software duikt.
Doen:
Maak 4–8 snelle schetsen van de belangrijkste momenten in de audio.
Focus op silhouet, expressie en dynamiek.
Orden de schetsen in een logische volgorde → dit vormt een mini-storyboard.
Studenten maken een characterstudie passend bij hun fragment.
Wie is dit karakter? Leeftijd, beroep, houding, persoonlijkheid.
Hoe beweegt en reageert dit karakter?
Doen:
Maak een kort profiel van je character.
Een schets van het uiterlijk van je character (full body).