Rough → Clean
ochtend
ochtend
Vandaag werk je aan het verfijnen van je animatie: van rough naar clean, met speciale aandacht voor vloeiende overgangen en timing. Je kiest zelf of je dit doet via frame-by-frame animatie, in After Effects of wellicht in 3D.
Je kunt uitleggen wat het verschil is tussen rough en clean in jouw workflow (frame-by-frame of AE).
Je weet hoe je vloeiende overgangen maakt tussen key poses.
Je kunt timing aanpassen om de beweging meer ‘feel’ te geven.
Je leert bruikbare feedback geven en ontvangen tijdens peer review.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren om te animeren – en dat zie je ook terug in het lokaal. Sommigen werken lekker 2D frame-by-frame, anderen pakken After Effects erbij, en een aantal duikt de diepte in met Blender. Alles kan in deze opdracht.
Wat wél altijd belangrijk is: je werkt in stappen, van grof naar fijn. Begin met grote, ruwe keyframes zodat je een duidelijk overzicht hebt van je animatie. Check of de beweging klopt en ga daarna stap voor stap verder: inbetweens toevoegen, spelen met de curves, en uiteindelijk je animatie opschonen.
Hieronder vind je wat handvatten om in jouw workflow steeds meer detail aan te brengen – zowel in beeld als in beweging.
Frame-by-frame animatie:
Rough → Clean: opschonen van keyframes, volumes consistent houden, duidelijke silhouetten.
Overgangen: breakdowns en inbetweens tekenen om poses logisch te verbinden.
Timing & feel: frames toevoegen/weghalen om ritme en emotie te sturen.
After Effects:
Rough → Clean: placeholders of ruwe shapes vervangen door definitieve artwork (AI/PSD/vector).
Overgangen: keyframes verfijnen in de graph editor (spatial & temporal interpolation).
Timing & feel: keyframes verschuiven of rekken voor het juiste ritme, easing gebruiken voor natuurlijke beweging.
Overdrijf liever iets te veel in timing/poses; je kunt later altijd nuanceren.
Frame-by-frame: werk laag voor laag, eerst hoofdactie cleanen, daarna details (secondary motion).
After Effects: check de graph editor regelmatig; lineaire interpolatie maakt beweging vaak stijf.
Kijk regelmatig je shot in real-time af om flow en ritme te controleren.
Doen:
Kies een fragment van je animatie (3–5 seconden).
Werk dit fragment van rough uit naar een clean versie:
Frame-by-frame: zorg voor consistente volumes, strakke lijnen en vloeiende inbetweens.
After Effects: vervang ruwe shapes door final artwork en maak je curves vloeiend in de graph editor.
Speel met timing:
schuif keyframes
voeg breakdowns of extra inbetweens toe
pas easing aan voor meer expressie
Werk in tweetallen en bespreek elkaars animatie:
Zijn de overgangen tussen poses vloeiend en logisch?
Behoudt elke key pose z’n kracht en intentie?
Klopt de timing bij de emotie of actie?
Frame-by-frame: zijn de volumes en lijnen consistent?
After Effects: zijn de motion paths en easing curves overtuigend?
Geef elkaar minstens 2 complimenten en 2 concrete verbeterpunten.
Het is tijd om jouw Sprint Gallery bij te werken. Zorg ervoor dat alles wat je vandaag gedaan hebt onder de juiste beoordelings criteria wordt geplaatst en voorzie jouw uploads van een omschrijving.
Doen:
Werk jouw Sprint Gallery bij en maak jouw pagina weer up to date met republish.